Testamentsvittne och förvaring av testamente

Hej

Jag har två frågor ang testamente.

1. Kan vittnena vara vilka som helst oberoende vittnen eller behöver det vara jurister?

2. Behöver ett färdigt testaamente förvaras på något särskilt sätt exempelvis hos advokat och vad kostar det i så fall?

Med tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler angående testamente återfinns i ärvdabalken (ÄB).

1. I 10 kap 1 § ÄB står att ett testamente ska vara skriftligt med två vittnen. I 10 kap 4 § ÄB står det att den som är under 15 år eller om man lider av en psykisk störning som gör så att man inte förstår innebörden av vittnesbekräftelse får man inte vara testamentsvittne. Vidare i samma paragraf står det att man inte får bevittna ett testamente där man själv eller någon man representerar får ut något av testamentet. Inte heller får testatorns make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn eller är hans eller hennes syskon vara vittne. Sammanfattningsvis får vem som helst som inte ingår i de ovannämnda kategorierna vara testamentsvittnen. Det krävs inte någon utbildning (som jurist) för att bevittna ett testamente. Förordnande att vara testamentsexekutor medför inte heller hinder att vara vittne (enligt 10 kap 4 § ÄB).

2. Det finns ingen lag som reglerar vart man ska bevara ett testamente för att det ska vara giltigt. Det finns inte heller någon statlig myndighet som förvarar testamenten. Däremot är det viktigt att förvara ett testamente någonstans tryggt då om originaltestamentet aldrig hittas, glöms bort eller hamnar i ”fel” persons händer så har eventuella kopior inget värde. På grund av detta är det smartast att inte förvara sitt testamente i ett bankfack eller i sitt hem utan hos en oberoende part som inte får ut något av testamentet. Detta kan vara exempelvis en vän eller en juristbyrå. Juristbyrår som förvarar testamenten brukar regelbundet kolla upp sina register och jämföra med dödsfallsregister och därmed garantera att testamentet kommer till testamentsexekutorn eller dödsboet inom trettio dagar efter dödsdagen. Kostnaden för att förvara ett testamente på en byrå varierar beroende på byrå men brukar ligga på ca 1 500 kr för förvaring av testamente till dödsdagen alternativt ett visst belopp per år (ca 250 kr). Förutom denna kostnad tillkommer ofta en registreringsavgift (ca 300 kr)och taxan juristen tar för den tid som krävs för att ordna detta (1 667,50 kr/h, en hel timme lär inte behövas).

Vi hjälper er gärna med denna tjänst om ni skulle behöva det! Du kan boka tid direkt via denna länk http://lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare