Testamentsfrihet

Min mors morbror har testamenterat sin kvarlåtenskap till henne och två kusiner till henne ( lika delar)Hans fru är avliden och inga barn finns. Hur delas arvet? Har han frus släktigar rätt att ta del av arvet ( inget testament finns efter makan) Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Testatorn kan själv välja har han i ett testamente vill förfoga över sin egendom. Det finns dock en begränsning i att laglotten inte får kränkas, men då det i ditt fall inte tycks finnas några barn är det inte laglott som är aktuellt. Därav torde fördelningen ske enligt testatorns vilja i testamentet, så länge det är giltigt till formen. Om det där framgår att arvet ska delas lika kommer sannolikt din mor att ärva en tredjedel av egendomen.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare