Testaments- och arvsfrågor

Vi har 3 gemensamma barn. Äldsta barnet är utvecklingsstörd och bor i gruppbostad. De två yngre har högskolestuderat och lånat till detta och vi vill därför ändra så att de får en lite större andel, eftersom vi inte har bidragit till deras studier i någon nämnvärd omfattning, däremot har den utv.störda bott nära oss hela tiden och på så sätt fått mera "favörer".

Kan vi skriva ett testamente själva och ändra så att den utvecklingsstörda får sin laglott och de två andra delar på resterande? Har även tänkt lägga till att den som finns kvar sist har rätt att ge gåvor, t ex i samband med husförsäljning. Givetvis gåvor bara inom familjen. Måste det vara handskrivet? Räcker det att två bevittnar våra namnteckningar? Är det ok att vi förvarar detta i våra "vita arkiv" och att det gäller för framtiden eller till vi ev själva gör en förändring? Är det något mera vi bör tänka på för att det ska bli riktigt?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det går utmärkt för er att upprätta ett testamente där ett av tre barn får ut sin laglott, och resterande del av kvarlåtenskapen delas mellan de andra barnen.

Ett testamente måste följa vissa formkrav, dessa krav hittar man i Ärvdabalkens (ÄB) 10 kapitel. Detta är det absolut viktigaste att tänka på, eftersom ett testamente som inte uppfyller formkraven är ogiltigt. Så känner ni er osäkra är det en mycket god ide att ta hjälp med upprättandet.

För att vara giltigt ska ett testamente i normalfallet (vissa undantag kan göras för s.k. nödtestamente) vara skriftligt, undertecknat av två samtidigt närvarande testamentsvittnen som vet att det är ett testamente de bevittnar underskriften av och som uppfyller kraven för att få vara vittnen. Slutligen ska testamentet vara undertecknat av testator. Dessa formkrav finns i ÄB 10 kap. 1 §.

Det finns inget krav på att ett testamente ska vara daterat för att vara giltigt, men testamentsvittnena "bör" enligt ÄB 10 kap. 2 § anteckna datum för bevittnandet, detta är dock inget formkrav utan mer en rekommendation eller ett råd.

Ett testamente måste alltså inte vara handskrivet, det går utmärkt att skriva det i ett ordbehandlingsprogram på datorn, och det är också det vanligaste. Men du och din man måste skriva under och när ni skriver under ska det bevittnas av två vittnen som uppfyller kraven (bland annat får det inte vara era barn eller nära släkting som bevittnar). Observera att du och din man måste skriva var sitt testamente.

Testamentet gäller tills dess att det återkallas av testator eller testator upprättar ett nytt testamente. Så det gäller tills du eller din man väljer att återkalla, ändra eller ersätta era testamenten. Det går bra att förvara dem i vita arkivet, det finns inga krav på förvaringen men det är ju i ert intresse att det återfinns och dyker upp inför bodelningen. Om ni vill kan ni även ge era barn varsin kopia (det är dock originaltestamentet som gäller).

Jag förstår inte riktigt din fråga om gåva?

Vill du och din man ha hjälp med att upprätta ett testamente kan ni online få hjälp med detta till fast pris här, via Lawlines partner Avtal24.

Lawline RådgivareRådgivare