Testamentets giltighet

Hej

Vi är 3 helsyskon. Våra föräldrar är gifta. Vår mor har skrivit ett testamente för mycket länge sedan. Där hon ger oss 150.000 kronor samt samtliga aktier vilket skall delas lika.

Aktierna har hon i sin tur fått genom arv. Nu har vår mor avlidit. Vad händer då med vårt arv och med det skrivna testamentet ?

Med vänlig hälsning,

K J

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Vid det fall att testamentet är giltigt ska det införlivas. Giltigheten beror på om testamentet är bevittnat av solennitetsvittne, vilket innebär vittnen som inte är familj, make, sambo, styvföräldrar, dem som får egendomen testamenterad till sig. Dessa får alltså inte vara vittnen för att testamentet ska vara giltigt. Vittnena ska även ha skrivit under testamentet. Ovanstående stadgas i Ärvdabalkens 10 kap.

Av frågan framgår ej om vilken sorts arv er mor fick aktierna. Vid det fall hon fick aktierna genom testamente, som föreskriver att någon annan ska få aktierna vid er mors bortgång gäller detta. Vad jag förstår har hon fått aktierna med full äganderätt, vilket innebär att det är okej att testamentera bort dem, således ska föreskriften i er mammas testamente även här gälla.

Vid det fall er far är i livet ska bodelning ske innan arvet går ut. Vid bodelningen ska den efterlevande maken få ut minst 4 prisbasbelopp, vilket motsvarar ungefär 177 000 kr. Får er far/efterlevande make inte ut detta ur bodelningen kan denne vända sig till testamentestagarna och få utfyllnadsbetalning, upp till beloppet om 4 prisbasbelopp.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare