Testamentesvittnen

Ska skriva ett testamente till förmån för mina barn. Vet att de båda vittnena inte får vara släkt med varken mej eller barnen, men får vittnena vara släkt/gifta med varandra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågan om testamentesvittnen behandlas i Ärvdabalken, som du hittar https://lagen.nu/1958:637.

I Ärvdabalken 10:4 sägs om vem som inte får vara vittne till ett testamente. Precis som du säger får vittnena inte vara släkt med dig eller dina barn, som du testamenterar egendom till. Vilka som anses vara släkt beskrivs i paragrafen. Det finns dock inget hinder i ÄB 10:4 för vittnena att vara släkt eller gifta med varandra, så länge ingen av dem är släkt med dig eller barnen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare