Testamentesrätt

Godkände tidigare att avsäga mig arvsrätt i ett testamente daterat 1981. Nu har en bouppteckning gjorts och där har framkommit ytterligare ett testamente daterat 2009, där samma person som tidigare står som universell arvtagare. Denna person har skickat ett brev och ber oss avsäga oss vår lagliga arvsrätt. Vad händer om vi inte skriver på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Av vad jag förstår av din fråga är testatorn (den som har skrivit testamentet) antingen en släkting eller dina föräldrar.

Huvudregeln ska klargöras att om det är ett nytt testamente om samma egendom, är det det senare som skall gälla. Detta innebär er avsägelse av det äldre testamentet har ingen verkan.

Det ska vidare även klargöras att vid det fall testatorn är din förälder, kommer en avsägelse inte ha någon betydelse. Personens bröstarvingar (barn) kommer att kunna begära jämkning av testamentet, och därefter få ut en laglott, vilket motsvarar en halv arvslott. Detta innebär att en persons barn alltid är försäkrade en laglott vid eventuellt testamente som inskränker ens arvsrätt.

Sammanfattningsvis: det tidigare godkännande av testamentet som daterades 1981 har ingen verkan, då det har kommit ett nytt testamente om samma egendom. Vid det fall ni inte skriver på testamentet, kommer ni ha rätt att begära ut laglott.

Hoppas att svaret hjälte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare