Testamentesförordnande

Det är vår allra högsta önskan att all kvarlåtenskap skall tillfalla Carl och hans avkommor i en delning efter huvudtalet.Jag och min bror är avkommor,inga andra finns,Summan det gäller är 1,5 milj

Behöver hjälp med att tolka detta!

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Är fallet att ett testamente har blivit upprättat i laga form, med ett förordnande som du påstår gäller följande:

Testamentet inskränker den legala arvsordningen. Testamentesförordnandet gäller därför före den legala arvsordningen. Detta har dock ett undantag om det finns några bröstarvingar (barn) till den som testamenterat - dessa kommer att kunna begära ut en laglott (vilket är en halv arvslott) innan dess att testamentet aktualiseras.

Om inga bröstarvingar finns, kommer testamentesförordnandet att gälla. I ett testamente kan man även föreskriva om sekundusuccession, vilket innebär att när den första arvstagaren går bort, ska egendomen gå vidare till någon annan, i fallet Carls avkommor.

Då det inte tydligt framgår av din fråga, kan man även tolka det som föreskrivs, att Carl och hans avkommor ska ärva lika mycket, dvs. 500 000 kr vardera. Det framgår inte heller om Carl är i livet, om det inte är så, träder hans avkommor in i hans ställe, och får därför 750 000 kr vardera.

Ovanstående är beroende på att det handlar om ett giltigt testamente. Om det inte handlar om ett testamente, kan en önskan likt detta eventuellt inte gälla - utan arvlåtarens (dem som har gått bort) arvingar kommet träda in och ärva istället. Eventuellt kan det anses vara ett holografiskt testamente, men för detta krävs att önskan är skriftlig, undertecknad, samt personen har befunnit sig i en omedelbar livsfara.

Hoppas att mitt svar hjälpte dig någorlunda. Ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare