Testamentes roll i ett samboförhållande

Jag och min sambo ska separera och jag ska lämna in anmälan om bodelning och att bodelare utses. Vi har även ett inbördes testamente. Spelar detta någon roll?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande tar slut och ni utför en bodelning, då ingår endast samboegendom enligt Sambolagen 1 kap. 3 §. Det innefattar bostad och bohag som ni har köpt för gemensam användning. Det inbördes avtal som skulle kunna ändra denna ordning är ett samboavtal.

Ert testamente tar sikte på situationen att någon går bort och får inte verkan förrän det skulle hända. Ni har rätt att återkalla ert testamente enligt Ärvdabalk 10 kap. 5 §, den rätten är tvingande vilket innebär att den rätten har ni kvar oavsett vad ni kommit överens om inbördes.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med testamente eller återkallelse av testamente är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare