Testamentes giltighet

Hej, Om testatorn inte har förmåga att värdera en bostadsrätt och en bil som han tar upp i testamentet är testamentet giltigt då? I detta läge vet inte testatorn hur mycket han testamenterat.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

För att en handling ska klassificeras som ett testamente måste vissa formkrav iakttas. Huvudregeln är att ett testamente ska upprättas skriftligen, 10 kap 1 § https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1 Ärvdabalken. Testator ska underteckna testamentet, eller vidkänna sin underskrift, i närvaro av två vittnen.

Ett testamente innebär att testator förordnar om vem som ska få viss egendom och med vilken rätt egendomen ska erhållas. Testamentsförordnanden kan vara av olika slag. I detta fall är det fråga om ett så kallat legat som just avser en särskild förmån såsom viss sak, visst penningbelopp, nyttjanderätt till egendom eller liknande, 11 kap 10 § 1 st https://lagen.nu/1958:637#K11P10S1.

Testamentet borde alltså vara giltigt.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare