Testamentering av pengar mellan makar

Hej! Jag är nygift och planerar att sätta in 100 000 kronor på ett konto i min frus namn för att hon, om jag går bort först, ska få en tryggare ekonomisk situation. Min fråga är nu: om däremot HON går bort först så skulle jag vilja ärva dessa pengar av henne (hon har flera barn). Hur gör jag då? Kan jag/vi skriva i ett testamente att vi vill ha det så? Blir det i så fall godkänt vid en bodelning? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det hela kan ju bero lite på hur er situation ser ut. När någon av två makar avlider, görs ju allra först en bodelning. Pengar räknas generellt som giftorätts om de inte uppfyller något av kraven i 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K10) för att vara enskild egendom; här är de giftorättsgods och skall ingå i bodelningen. Om det är så att din frus egendom "slutar på plus" när skulder har dragits bort, kommer du ju dels att redan här kompenseras till en del för de 100000 kr.

Om din frus särkullbarn skulle kräva ut sitt arv redan vid hennes död enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) skulle det förstås leda till att du inte fick någonting alls ifall ni inte hade gemensamma barn (det som tillhörde dem skulle först gå "via dig"). Dock kan ni naturligtvis testamentera. Man kan i princip testamentera bort halva sin egendom.

Med beaktande av allt som står ovan rekommenderar jag att ni skriver testamente till förmån för varandra. Din frus särkullbarn kommer fortfarande att ha rätt att begära hälften av vad de skulle ha fått om arvet gick efter lagen, men du har goda chanser att få tillbaka åtminstone en del av pengarna.

Alternativt kan du helt enkelt testamentera pengarna till henne istället, men då finns ju motsvarande risk åt andra hållet ifall du har egna barn. Det kanske inte heller är aktuellt om du har skulder, eftersom dessa ju går före.

Sammanfattningsvis:
Ett testamente som säger att ni skall ärva varandra ger goda chanser att få tillbaka åtminstone delar av beloppet om din fru skulle avlida först. Om hennes egendom är tillräckligt stor (i princip över 200000 kr då skulder har dragits av) kan du få hela beloppet.

Hoppas att svaret är till någon hjälp! Om du undrar något mer är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare