FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/09/2013

Testamenterad enskild egendom som används till bolån, har bolånet trätt istället för den enskilda egendomen?

Jag fick pengar från ett arv testamenterat till mig som enskild egendom. Med en gång betalade jag tillbaka på min och min frus bolån med dessa pengar. Har jag rätt att ta med detta i den bodelning vi nu gör pga skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En makes egendom är enskild om den blivit testamenterad med det villkoret, se 7 kap. 2 § 1 st. p. 3. i äktenskapsbalken: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm. Detta gäller dock inte avkastningen på enskild egendom, det blir giftorättsgods, 7 kap. 2 § 2 st. Det vill säga att t.ex. avkastning om du har pengarna på banken blir gemensam egendom om inget annat förskrivits.

Däremot gäller enligt 7 kap. 2 § 1 st. p. 6 att sådant som träder istället för enskild egendom även blir att räkna som enskild. Det vill säga att om du betalar av halva bolånet borde rimligtvis halva bostaden som trätt istället för dina pengar vara enskild egendom och du har rätt till beloppet vid försäljning. Eventuellt kan det dock vara svårt att bevisa att du använde de enskilda pengarna till bolånet men jag önskar dig lycka till!

Mvh

Rådgivare