Testamentera till varandra med särkullbarn?

Hej,

Jag är gift sen ett år tillbaka och vi har inga gemensamma barn. Mina barn är myndiga men min mans barn är 8 o 10 år. Vi vill inte att barnens andra vårdnadshavare ska kunna få ta del av något från oss om någon av oss skulle avlida. Vi vill därför skriva ett testamente där vi får ner att ingen ärver oss innan båda avlidit. Vi vill ju även att barnen ska ärva oss först när vi båda är avlidna. Vi vill skriva testamentet själva. Hur ska vi formulera oss?

Kan detta fungera:

Testamente

mellan gifta parter

xxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxx

personnummer

Skälet till testamentet är att vi har inga gemensamma barn, utan barnen lever i delade vårdnad med sina biologiska föräldrar. Därför vill vi inte att barnens vårdnadshavare för barnen xxxx xxxxxxxx, xxxx xxxxxxxx, xxxxx xxxxxx och xxxx xxxxxxx får del av arv, utan dessa tillgångar tillfaller barnen först när både xxxx xxxxxx och xxxx xxxxxx har avlidit.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Det är möjigt att skriva testamentet som du vill men barnen har då rätt att få ut sin laglott direkt genom att bestrida testamentet. Den rättigheten har barnet alltid, 7 kapitlet 1 § ärvdabalken. Laglotten avser hälften av den avlidnas egendom. Testamentet ni planerar att skriva skulle innebära att vissa av barnen begär ut sin laglott (eller alla) och det skulle bli ganska oredigt.

Vårdnadshavare till barnen får inte del av arvet egentligen utan det tillkommer barnet. Är barnet som ärver omyndigt så kommer arvet att förvaltas av dennes vårdnadshavare så jag förstår vad ni önskar göra. Ett sätt att få till det är att bestämma att arvet ska förvaltas genom särskild förvaltning av annan än vårdnadshavaren, då behöver ni ange någon annan som ska förvalta egendomen istället utan medgivande av vårdnadshavaren. Här kan ni få hjälp med testamente.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare