Testamentera till sambo och särkullbarn

Är sambo han äger huset vi har barn på varsitt håll inga gemensamma kan man skriva ett papper på att hon kan få bo kvar i huset om han skulle avlida & att hans barn sen ärver huset när hon inte kan bo kvar längre el avlider som en trygghet för henne?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga, jag ska försöka besvara den så gott jag kan!

En sambo har ingen arvsrätt då den andre sambon dör, därför måste du skriva ett testamente där du testamenterar huset till din sambo. I testamentet kan du förfoga över halva din förmögenhet, resten räknas till bröstarvingarnas laglott, 7:1 Ärvdabalken (ÄB). Denna laglott kan inte inskränkas. Detta innebär att en testamentator kan endast testamentera bort hälften av sin egendom, resten tillfaller testamentatorns arvingar.

Avgörande blir därför hur mycket tillgångar det finns i övrigt. Finns det så att barnens laglott täcks finns inga problem mot att andra hälften, däribland huset, testamenteras till kvarvarande sambo. Finns det inte tillräckligt med tillgångar att täcka laglotten kommer även huset behöva tas i anspråk. Dina bröstarvingar kan visserligen välja att följa testamentet, men de har alltid rätt att kräva ut sin laglott om de så vill, 3:9 ÄB. Om de klandrar testamentet förklaras hela testamentet ogiltigt och din sambo får då inget av värdet i huset.

Om du vet om att du har andra tillgångar som är mer värda än huset finns alltså inget hinder mot att skriva ett testamente. Du bör då skriva att din sambo ska ärva huset med fri förfoganderätt och att dina barn sedan ska ärva huset när din sambo avlider. För att skriva ett testamente råder jag dig att ta kontakt med en jurist. Familjens jurist erbjuder alltid bra hjälp och du finner kontaktuppgifter till dem via vår sida.

Hoppas det var svar nog på din fråga.

Vävliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare