Testamentera till sambo

Hej!

Jag har en fråga om testamenten. Om en person inte har några barn och vill att ens sambo ska ärva alla tillgångarna, går det att skriva ett sådant testamente? Även om personen har t ex föräldrar eller syskon i livet, som annars skulle ärva personen enligt svensk lag?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar,

Sara

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du är sambo med en annan person och inga bröstarvingar finns, kan du testamentera all egendom till sambo. Föräldrar och sambor ingår i andra arvsklassen och ärver enligt lag om inga bröstarvingar finns. Dessa har dock ingen rätt till laglott varför ett testamente gäller före lagen. Kom ihåg att för att ett testamente ska vara giltigt måste de följa vissa formkrav som stadgas i Ärvdabalk 10 kap.

Lawline RådgivareRådgivare