Testamentera till bröstarvinge

Kan man testamentera pengar till en bröstarvinge och aktier till den andra om värdet är ungefär detsamma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Eftersom att frågan rör arv och testamente så är det Ärvdabalken (ÄB) som blir aktuell. Dina bröstarvingar är berättigade sin laglott. Laglotten utgörs av hälften av den arvslott som skulle ha tillkommit dina bröstarvingar om inget testamente upprättats (se https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1 ). Laglotten motsvarar ett visst värde av kvarlåtenskapen och är alltså oberoende av vilka saker som i slutändan får motsvara detta värde.

Syftet med ett testamente är vanligtvis att testamentera bort en viss sak, ett preciserat belopp eller en viss andel av kvarlåtenskapen till en bestämd arvtagare. Att testamentera bort aktier till ena bröstarvingen och pengar till den andre går bra att göra, det enda som kan bli ett problem är om någons del inkräktar på den andres rätt till sin laglott. Om testamentet inkräktar på den ena bröstarvingens laglott måste denna begära jämkning av testamentet för att få ut sin del (se https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1 ).

Med vänliga hälsningar,

Angelica AhlströmRådgivare