Testamentera till barnbarn

Hej

Vi håller på att skriva ett inbördes testamente, där vi skriver att kvarlåtenskapen skall tillfalla våra två bröstarvingar.

Nu kommer frågan ska vi ta med att barnbarnen tilldelas tillgångarna som efterarv när bröstarving gått bort, för att inte detta skall gå till dotterns make ??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till oss på Lawline!

Era tillgångar tillfaller era bröstarvingar då de är först i arvledet, se 2 kap. 1 § ärvdabalken. Om ni i testamentet testamenterar allt till era bröstarvingar som enskild egendom kommer inte dotterns arvslott tillfalla dotterns make utan hennes bröstarvingar vid dotterns bortgång, se 7 kap. 2 § äktenskapsbalken.

Dina barnbarn kommer inte kunna få ut något från ett testamente eller arv innan de har fyllt 18 år enligt 9 kap. 1 § ärvdabalken. Deras vårdnadshavare kommer att förvalta allt de ärver tills de har fyllt 18 år.

När ni skriver ett testamente tänk på att uppfylla formkraven som finns listade i 10 kap. ärvdabalken. Det ska exempelvis vara två vittnen och de får inte vara jäviga.

Jag rekommenderar er alltså att testamentera er dotters arvslott som enskild egendom till henne för att det sedan ska tillfalla barnbarnen och inte er dotters man.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare