Testamentera som enskild egendom

Det jag testamenterar till min dotter som enskild egendom, kan jag se till att hennes make inte får tillgång det efter hennes död.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du genom testamente förordnar att egendomen din dotter ärver ska vara hennes enskilda egendom så ska den därmed inte ingå i bodelning mellan henne och hennes make om de skiljer sig eller hon dör.

Du kan därmed genom testamente förordna så att din dotters make inte ska ha någon laglig rätt till egendomen vid bodelning. Han kan dock fortfarande ha en arvsrätt, att testamentera egendomen som enskild påverkar endast rätten i bodelning, inte arvsrätten till egendomen. Det finns möjlighet att i testamente förordna om efterarvsrätt, alltså vem som ska ha rätt att ärva egendomen efter dotterns död, men det finns vissa begränsningar och kan vara viktigt hur det formuleras. För att upprätta testamente som inte lätt misstolkas kan det vara bra att anlita en jurist.

Hoppas du fått svar på din fråga, om inte är du varmt välkommen att komma in med en ny. Om du vill boka tid med jurist så kan du göra det här: lawline.se/boka.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare