Testamentera i flera led/testamentera egendom med fri förfoganderätt

Hej!

Jag undrar om det finns någon möjlighet att testamentera i flera led. ÄB 9:1 och 2 §§ reglerar hinder för att testamentera till barn som ännu inte föds för att man inte ska hålla egendom inom släkten. Det tycks dock inte föreligga något hinder för att upprätta villkor att en viss perosn ska ärva kvarlåtenskapen i det fall arvtagaren avlider viss tid efter att arvet erhållits.

Ex:

A och B är separerade och har gemensamt barnet C. A avlider och har i sitt testamente upprättat villkor att hela kvarlåtenskapen ska gå till C med fri förfoganderätt (som förvisso har äganderätt till hela kvarlåtenskapen, men det struntar vi i nu). Vidare står det i testamentet att i det fall att C skulle avlida inan hen fyllt 18 år ska hela den kvarlåtenskap som C ärvt genom testamentet istället gå till A:s syster D. På så vis slipper A se sin förmögenhet gå till sin separerade make B, och undviker på s vis ett s.k. Bakarv.

Om det här möjligt, var regleras det isf, eller kan det utläsas e contrario från ÄB i dess helhet, speciellt 9 kap?

Tusen tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns ingen möjlighet att testamentera i flera led på så vis att äganderätten går över till C för att ta exemplet ovan och sen ange att vid dennes död skall egendomen som C ärvde vid A:s död genom testamente ärvas av D. Har äganderätten väl testamenterats bort till C är det C:s rätt att själv genom testamente bestämma vem som eventuellt ska ärva denne.

Dock torde det vara möjligt att utforma testementet på så vis som du föreskriver i exemplet ovan att A testamenterar bort sin egendom till C med fri förfoganderätt fram till C:s 18 årsdag varefter egendomen också ärves med full äganderätt. Vidare torde man kunna inför ett villkor att om C dör under tiden som denne endast innehar egendom med fri förfoganderätt, egendomen vid C:s död skall övergå till D med full äganderätt. Det som kommer ske då vid C:s död är att egendomen som C har ärvt med fri förfoganderätt efter A ska härledes ur dödsboet och andra eventuella arvtagare för att övergå till D med full äganderätt.

Det är också möjligt att som alternativ inför att om C redan är avliden vid A:s död så ska D ärva egendomen med full äganderätt eller fri förfoganderätt.

Hoppas du har fått hjälp med dina frågor. Har du ytterligare frågor kan du med fördel vända dig till Lawlines samarbetspartner Familjens jurist.

Victor SundhRådgivare