Testamentera gemensam egendom

Hej Min fru och jag har två respektive tre barn från tidigare äktenskap, inga gemensamma barn. Vi ska nu skriva ett testamente med önskan att ingen tar ut sin del om någon avlider före den andra. Frågan är om vi också kan skriva (önska) att arvet fördelas lika mellan samtliga barn, dvs 20 % var?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det går att skriva på det sättet. Problemet är att barnen till den av er som har två barn kan begära jämkning av testamentet då det kränker deras rätt som bröstarvingar till laglott. Det går dock att genom en ganska komplicerad konstruktion i testamentet göra det mer fördelaktigt för dessa två barn att avstå från att begära jämkning genom att göra ett förbehåll i deras rätt till 20% av deras förälders partners egendom. Förbehållet ska i så fall ange att de endast får ut dessa 20% om de inte begär jämkning av testamentet för att få ut sin laglott. Detta skulle dock innebära ett väldigt komplicerat testamente och jag rekommenderar er starkt att anlita en jurist vid upprättandet av detta. Om ni inte redan har bokat en tid hos en jurist för detta så kan ni boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare