Testamentera fastighet till sambo och vidare till annan person vid sambons död

Är sambo och min man äger fastigheten (inkl skog). Kan han testamentera gården till mig men med förbehåll att jag skall testamentera den vidare vid mitt frånfälle till en av honom utsedd person?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du menar att du och din sambo inte är gifta, trots att du skriver "min man", och kommer utgå ifrån detta i mitt svar.

För att fastigheten ska tillfalla dig när din sambo går bort och sedan, när även du gått bort, tillfalla en annan person som din sambo har utsett kan han ange detta i sitt testamente. Denna typ av testamentsförordnande kallas för successiva legat och regleras i 12 kap. 10 § ärvdabalken. Det är alltså din sambo som testamenterar fastigheten både till dig och till den andra personen och därför behövs inget förbehåll om att du ska testamentera den vidare till den andra personen.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare