Testamentera egendom till ena föräldern

Hej.

Jag har en fråga angående arv.

Om jag går bort före mina föräldrar så vill jag att min mamma ska ärva mina pengar och att min pappa inte ska få något av mig.

Hur går jag tillväga?

Med vänlig hälsning, Angelica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv återfinns i ärvdabalken, se här.

Det du gör i detta fall är helt enkelt att du skriver ett testamente med innehållet att du vill att din mamma ska ärva din kvarlåtenskap. En annan arvsordning än den legala, dvs. den arvsordning som gäller enligt lag, gäller om testamente föreskriver det. Det är bara bröstarvingar som har en absolut arvsrätt i form av laglotten.

I testamentet kan du även föreskriva att den egendom som din mor ska ärva ska vara hennes enskilda, jfr 7 kap. 2 § äktenskapsbalken. Det betyder att den egendomen inte heller kan tillfalla din far genom äktenskapsskillnad (om de är gifta nu alltså).

Om du behöver hjälp med att upprätta ett testamente kan vi på Lawline bistå dig genom vår avtalstjänst, se här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare