Testamentera bort makes arvsrätt

Hej! Är det möjligt att skriva ett testamente så att bröstarvinge inte behöver dela arvet med make/maka vid en eventuell framtida skilsmässa?

Lawline svarar

Hej!

Det är i princip möjligt att i ett testamente förordna att dina bröstarvingar inte ska behöva dela sitt arv med efterlevande make.

Efterlevande make/maka har dock alltid rätt att få ut ett belopp motsvarande fyra basbelopp (2014: 44 400 x 4) vilket framgår i 3 kap. 1 § ärvdabalken. Vid en makes död företas först en bodelning, om efterlevande maken redan vid denna erhåller ett belopp som motsvarar fyra gånger basbeloppet eller mer blir basbeloppsregeln inte tillämplig. Om efterlevande make dock inte får ut motsvarande genom bodelningen kommer den avlidne makes tillgångar användas till att täcka de eventuella bristerna så att efterlevande make får fyra gånger basbeloppet. Hoppas svaret varit till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare