Testamentera bort kvarlåtenskap?

Ett par utan barn. Makan går bort och mannen har förfoganderätt över kvarlåtenskapen. Äger mannen

rätt att testamentera bort all kvarlåtenskap efter sin död till sina anhöriga då det finns syskonbarn

till makan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fri förfoganderätt

Syskonbarn ingår i andra arvsklassen som har rätt till efterarv enligt 3 kap. 2§ Ärvdabalken (HÄR). Jag tolkar din fråga som att mannen har ärvt med fri förfoganderätt vilket innebär att han har rätt att disponera över arvet i stort sett som han vill, förutom att testamentera bort det. Maken kommer alltså inte kunna testamentera bort kvarlåtenskapen.

Full äganderätt

Hade det däremot stått att mannen ärver med full äganderätt i ett testamente från makan så hade han kunnat testamentera bort kvarlåtenskapen. Det är endast barn till den först avlidne (bröstarvingar) som har en slags garanti till arv och kan kräva ut sin laglott oavsett om mannen väljer att testamentera bort efterarvet. Syskonbarn har inte denna rätt och deras efterarv hade då helt kunnat testamenteras bort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Fanny MalmqvistRådgivare