Testamentera bort förälders arvsrätt

Jag är 25 år och har sedan en lång tid ingen kontakt med min far. Om jag skulle dö har jag förstått att min far och min mor ärver 50% vardera av min egendom/sparpengar osv. Har jag möjlighet att ta bort min far från sin legala arvsrätt om jag skulle dö? Kan jag skriva om min fars del av arvsrätten till min bror istället?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har helt rätt i att dina föräldrar ärver 50 % var om du dör. Du kan fritt förfoga över hur du vill fördela din kvarlåtenskap och kan alltså bestämma helt vem som ska ärva dig om du reglerar det i ett testamente. Det är endast bröstarvingar som har rätt att alltid få ut en del av arvet när dess föräldrar dör, den så kallade laglotten, inga andra släktingar har den rätten. Om du inte vill att din far ska ärva dig kan du alltså reglera det i ett testamente så att din bror ärver 50 % istället.

Matilda HellströmRådgivare