Testamentera bort arvslotter

Vi är ett par sen 6 år tillbaka utan egna barn. Jag har barn sen innan men inte min sambo. Vi har pratat äktenskap men vi vill inte att något av mina barnen skall ärva/få något av det jag äger - som vid eventuella köp av min sambos barndoms hem. Kan man skriver ett äktenskapsförord om att vid giftermål kommer allt jag äger vara hennes till 100% om jag skulle gå bort innan henne och ingen av barnen kan göra något åt det.Ville skydda henne inför framtiden och vill inte att mina barn ska kunna förstöra det vi har haft tillsammans.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du är gift när du dör ärver din fru som huvudregel all din egendom, så kallad, kvarlåtenskap. Men det finns undantag från denna regel om det är så att du har bröstarvingar som inte också är din makas barn. Då har dessa barn rätt till sin så kallade arvslott före din makas arvsrätt enligt 3:1 Ärvdabalken.

Arvslotten är all kvarlåtenskap, vilket innebär att om du har egendom för 400 000 och två barn, ärver de vardera 200 000. Vill du att din fru skall få del av den kvarlåtenskapen kan du genom testamente ge henne del av den. Du kan dock inte testamentera all egendom. Dina barn har arvsrätt och därmed rätt till åtminstone sin så kallade laglott, detta utgör halva arvslotten. Alltså om man tar exemplet från ovan, med en kvarlåtenskap på 400 000, och dina barns arvslott är på 200 000, så har de då rätt till hälften av det, alltså 100 000 enligt 7:1 ÄrvdB. Testamenterar du trots detta all din kvarlåtenskap till din maka så har dina barn rätt, dock ingen skyldighet, att kräva ut sina laglotter från den kvarlåtenskap du testamenterat bort, enligt 7:5 ÄrvdB. Du kan med andra ord inte testamentera bort dina barns arvslotter.

Om du köper din frus barndomshem blir huset din egendom, och den kan du inte genom äktenskapsförord göra till din frus enskilda egendom. Genom äktenskapsförord kan du endast göra din egen egendom till enskild. Vill du att din fru skall få huset måste du då överföra den till henne på ett annat sätt. Genom exempelvis gåva. Detta framgår av 7:3 Äktenskapsbalken.

Hoppas detta kan vara till hjälp

MVH

Matilda BonaRådgivare