Testamentera bort arvslotten

Om ett testamente upprättas av en barnlös och ogift person bosatt i Sverige, som har en syster i USA som i sin tur har två barn, men som vill testamentera sina tillgångar/kvarlåtenskap till några nära vänner.

Frågan är hur i testamentet och i vilken grad i procent till och från har personen ifråga möjlighet att begränsa arvslotten/laglotten i Sverige till hans syster och hennes efterkommande.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En ogift och barnlös person har möjlighet att testamentera all sin kvarlåtenskap och göra sina arvingar arvslösa. Det är endast bröstarvingar som skulle ha haft en rätt till en del av kvarlåtenskap trots att föräldern vill göra dem arvslösa, övriga släktingar har ingen sådan rättighet. Personen kan alltså helt utesluta systern och hennes efterkommande från arvet.

Testamentet måste uppfylla formkraven vilket innebär att det ska vara skriftligt och bevittnat av två personer. Det är viktigt att det är tydligt utformat så att det inte går att ifrågasätta testatorns avsikt med testamentet, alltså vem som ska få vad.

Matilda HellströmRådgivare