Testamentera all kvarlåtenskap

Min bror har precis gått bort och jag är hans syster ( han har inga andra nära, ingen fru inga barn, våra föräldrar är borta. )

Nu har han skrivit ett testamentet att han ger bort " all hans kvarlåtenskap till sin bäste vän...) vad menas med kvarlåtensskap? är det allt har ägde? både hus, bil och pengar?

Vad jag förstår så går detta testamente före mej och går blir arvslös -stämmer detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Regler kring arv och testamente finns i Ärvdabalken (ÄB), den hittar du (här). När det inte finns några bröstarvingar (barn) till arvlåtaren (din bror) så ska arvlåtarens föräldrar ärva kvarlåtenskapen, 2 kap 2§ ÄB. För det fall att föräldrarna har avlidit så är det syskon till arvlåtaren som träder i föräldrarnas ställe och ärver kvarlåtenskapen. Detta innebär att du, enligt arvsordningen i ÄB, ska ärva kvarlåtenskapen, alltså all egendom, efter din bror.

För att frångå lagens arvsordning kan ett testamente upprättas. Regler kring testamenten finns främst i 9-16 kap ÄB. Utgångspunkten är att alla har rätt att testamentera bort sin kvarlåtenskap till vem som helst och att den vilja som kommer till uttryck i testamenten ska respekteras. Detta innebär att din bror med bindande verkan kan testamentera sin kvarlåtenskap till sin vän och att testamentet går före din rätt till arv.

För att kvarlåtenskapen inte ska fördelas i enlighet med testamentet krävs det att testamentet är ogiltigt (ex. på grund av att formkrav inte följts). Om du vill göra gällande att testamentet är ogiltigt måste du väcka en klandertalan vid domstol inom sex månader från det att du fick del av testamentet, 14:5 ÄB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Angelica AhlströmRådgivare