Testamenten och halvsyskons rätt.

en kvinna som avlider har testamenterat allt till sin särbo. Det finns halvsyskon och de har samma mor. vilket gäller? tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Förutsatt att testamentet är giltigt och att den avlidna kvinnan inte har några barn torde allt tillfalla särbon i enlighet med testamentet. Den begränsning i rätten att testamentera sina kvarlåtenskaper som följer av reglerna om laglott (ärvdabalkens regler hittar du https://lagen.nu/1958:637#K7) skyddar enbart bröstarvingar, det vill säga arvlåtarens "avkomlingar" (som de kallas i Ärvdabalken 2 kap. 1§).

Jag hoppas att det är svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare