Testamente vid avsaknad av bröstarvingar

Hej! Mitt liv har varit utan barn. Däremot har jag en tvillingsyster som har 2 barn. Systern är alkoholist och hennes barn har jag absolut ingen kontakt med, tyvärr. Det har varit stora problem mellan oss pga systers alkoholmissbruk. Våra adoptivföräldrar är döda. Vår biologiska mamma lever idag. Jag har skrivit ett testamente då jag känner att jag inte har några som skall ärva mig. Har läst om hur en fördelning går till efter min bortgång, en bouppdelning och ett arv om jag förstår saken rätt. Eftersom jag inte har någon kontakt med min syster och hennes barn vill jag heller inte dela med mig av arvet efter mig. Då läste jag här på nätet: "det är dock möjligt att skriva in en önskan i testamentet att bröstarvingar ska avstå ifrån att kräva ut sin laglott". Vad betyder detta?? Har jag rätt att skriva in den önskan i mitt testamente???Hoppas på ett svar och tack på förhand! Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med tänkte jag förklara arvsordningen för dig, eftersom det kan vara bra att veta för att förstå bakgrunden till svaret på din fråga. När en person dör ärvs kvarlåtenskapen i första hand av bröstarvingar, det vill säga barn, barnbarn och så vidare. Saknas bröstarvingar ärver föräldrar, om föräldrar är avlidna ärver syskon eller vid deras frånfälle syskons bröstarvingar. Slutligen ärver far- och morföräldrar eller deras bröstarvingar. Det här regleras i 2 kap. 1-3 §§ ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1).

Viktigt att notera gällande arvsordningen är att det endast är bröstarvingar som har absolut arvsrätt, det vill säga att man inte kan göra en bröstarvinge arvslös. En bröstarvinge har nämligen alltid rätt att kräva sin laglott, vilket är hälften av arvslotten. Laglott regleras i 7 kap. ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1).

Det här innebär i ditt fall att eftersom du saknar bröstarvingar ärver din syster kvarlåtenskapen när du avlider, 2 kap. 2 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K2P2S1). Din biologiska mamma har ingen arvsrätt. Vid adoption klipps de rättsliga banden mellan barn och biologisk förälder. Adoptivbarnet ses som adoptantens barn, 4 kap. 8 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K4P8S1).

För att svara på din fråga angående testamentet, innebär meningen du skrev en önskan om att bröstarvingar, alltså den avlidnes barn eller barnbarn och dylikt, inte ska kräva sin laglott. Eftersom du inte har några bröstarvingar är det inte relevant för dig att infoga detta i ditt testamente. Du kan testamentera bort din kvarlåtenskap fritt. Din syster eller hennes barn har inte absolut arvsrätt.

Var noga med att beakta formkraven för testamente eftersom testamentet annars kan ogiltigförklaras av arvinge. Formkraven regleras i 10 kap. ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1).

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare