Testamente till syskon

Min fars halvsyster har gått bort.

Hon hade en helbror och två halvsyskon (samma far).

Den avlidna har skrivit ett testamente där hon testamenterar allt till sin bror respektive hans båda barn.

Är detta korrekt?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Är det så att ett testamente har upprättats i laga form, inskränker detta den legala arvsrätten, dvs. arvsrätten som finns p.g.a. släktskap.

Rätten att jämka eller inskränka ett testamente gäller endast för bröstarvingar, dvs. testatorns (den som testamenterar) barn. Dessa kan då få ut sin laglott, vilket innebär en halv arvslott, innan det att testamentet träder i kraft. Det finns ingen sådan rätt för syskon, föräldrar eller annat släktskap. Testamentet kommer därför att verkställas i fallet.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig helg!

Marcus AnstrinRådgivare