Testamente till särskilt syskonbarn

Min moster är 86 år. Ogift och inga barn. Vem ärver henne? Alla hennes syskon är döda och givetvis föräldrar. 1 syster gift inga barn 1 syster ogift inga barn 2 bröder ogifta inga barn 1 bror gift (hustrun lever) 1 barn 1 bror gift (hustrun avliden) 1 barn 1 syster gift (mannen avliden) 4 barn 1 syster gift (mannen avliden) 1 barn, som dog ung och har 2 barn

Som så ofta händer har syskonbarnen och syskonbarnets barn varit olika intresserade och hjälpsamma gentemot Mostern/fastern.

Kan ett testamente riktas direkt till någon/några av syskonbarnen? Upphäver det då allmänna arvsregler?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Endast bröstarvingar har rätt till en s.k. laglott som inte går att testamentera bort. Din moster har inga bröstarvingar och det står därför henne fritt att testamentera bort sin egendom till någon eller några av syskonbarnen. På så sätt upphävs de lagstadgade arvsreglerna.

Notera dock att ett testamente kan klandras av en arvinge. För att en klandertalan ska bifallas och testamentet förklaras ogiltigt krävs att det föreligger en klandergrund enligt 13 kap. ärvdabalken.

Med vänlig hälsning,

Henrik PerssonRådgivare