Testamente till sambos fördel

Hej min far o hans sambo har skrivit testamente el avtal om orubbat bo. När min far avlider har jag som hans dotter rätt att få ut min del el först när sambon avlider? Måste jag gå till advokat o hur ska avtal se ut för att gälla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arv regleras i ärvdabalken, se lagen här.

Huvudregeln är att en persons bröstarvingar (barn) ärver när personen går bort (2 kap 1 §). Om personen vill fördela sitt arv på något annat sätt kan det göras genom testamente (9 kap 1 §). Huvudregeln är alltså att du som bröstarvinge ska ärva din far men din far har möjlighet att testamentera egendomen till sin sambo genom att skriva testamente. För att ett testamente ska vara giltigt ska det vara skriftligt och påskrivet av din far. Två vittnen ska även bekräfta testamentet genom att också skriva under. Vittnena får inte vara make, sambo, syskon, barn eller föräldrar (9 kap 1-4 §§).

Som bröstarvinge har du något som kallas laglott, vilket är din rätt till arv efter din far (7 kap 1 §). Laglotten utgör hälften av det som din far lämnar efter sig. Det innebär att även om din far har testamenterat hela sitt arv till sin sambo så har du alltid rätt till din laglott. Du behöver alltså inte vänta tills sambon går bort för att få ut ditt arv. För att få laglotten måste du däremot påkalla jämkning av testamentet inom sex månader. Det innebär att du måste säga till sambon att du vill ha ut din laglott (7 kap 3 §).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare