Testamente till sambo

Jag har ärvt en summa pengar av mina föräldrar som ev jag ska spara till mina fem barn. Mina föräldrar skrev testamente där bara vi barn ärver alltså inte sambo eller make/make. Jag och min sambo har skrivit testamente att vi ärver varandra, men detta arv vill jag inte att han får utan mina/ våra barn. Går det att skriva ett eget testamente som bara gäller dessa pengar och måste sambon också skriva på isåfall. Tacksam för ett svar vart jag ska vända mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om det arv du fått kan undantas från att gå till din sambo genom testamentet med hjälp av ytterligare ett testamente.

Svaret är ja, du kan göra vad du vill med dina pengar. Så du kan antingen skriva in i det gamla testamentet att din sambo ska få allt utom summan som du fått i arv av dina föräldrar. Eller så skriver du ett nytt testamente där det står särskilt om detta. Se bara till att båda testamentena i så fall är förvarade på samma ställe så att inte det ena glöms bort.

Din sambo behöver inte skriva på något. Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta, och kan hjälpa dig att utforma testamentet på rätt sätt, kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare