Testamente till förmån för sambo

Hej! Jag & min sambo har börjat prata om vem som ska ärva min sambo vid dödsfall. Han vill att jag ärver allt eftersom han inte har tidigare barn eller föräldrar och syskon vill han inte skall ärva. Så min fråga hur går vi tillväga för att det ska gälla inom ett samboavtal ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Fråga om sambors arvsrätt behandlas i Ärvdabalken, som du hittar https://lagen.nu/1958:637.

Sambor ärver inte varandra. För att du ska kunna ärva din sambo framför andra släktingar krävs att han upprättar ett testamente till förmån för dig. Att tänka på när man upprättar testamente är att det ska vara skriftligt och bevittnas och undertecknas av två vittnen, Ärvdabalken 10:1. Du som sambo får inte vara vittne, ÄB 10:4. Om ni vill var säkra på att testamentet blir juridiskt giltigt och med det innehåll ni har tänkt er kan det vara klokt att ta hjälp av en jurist. Om ni önskar kan ni boka ett möte med någon av Lawlines partners här på hemsidan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare