Testamente till fördel för sambo

min syster dog för snart 10 månader sedan, var sambo, utan barn testamentet-överlåtelse till sambo-vid dennes bortgång-till canserfonden. Bouppteckningen är tydligen inte klar ännu-engelska fonder, vilket jag och min mor måste godkänna att lämna uppgifter om. Ska jag och min mor få papper på bouppteckningen? Ärver vi ingenting? Vad händer när sambon dör?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Så som jag förstår er situation så är det så att din syster har dött och hon har efterlämnat sig ett testamente, där det står att hennes sambo ska ärva henne. Jag antar vidare att din far inte lever, eftersom du frågor om din arvsrätt. Jag är inte helt säker på om du sedan menar att cancerfonden ska ärva i den situationen att sambon avlidit innan din syster eller om cancerfonden i ett senare led ska ärva din syster.

I det fallet att din syster skrivit att hennes arv ska först tillfalla hennes sambo och sedan när denne avlidit tillfalla cancerfonden så är ni inte arvingar. Din syster har då visserligen uttryckt att hennes sambo bara ska ha fri förfoganderätt, men inte till fördel för er. I det andra fallet, att cancerfonden bara ska ärva såvida inte sambon längre lever, så bör ni se till testamentet. Avgörande är om sambon ärvt med fri förfoganderätt eller full äganderätt. Om sambon ärvt med fri förfoganderätt så har ni rätt till efterarv i den situationen att ni lever då sambon dör. Om sambon däremot ärvt med full äganderätt så är er arvsrätt utsläckt. När sambon sedan dör så ärver hans arvingar honom i det fallet.

Om ni inte är arvsberättigade nu eller genom efterarv så är ni inte heller dödsbodelägare och kommer då inte ta del av den processen.

Vänligen,

okänd okändRådgivare