Testamente till fördel för en förälder och formkrav

Kan en ogift vuxen person utan barn eller sambo genom testamente bestämma att endast den ena av föräldrarna skall ärva henne eller honom? Kan man själv upprätta ett testamente och finns det i så fall formulär för det? Något annat man bör tänka på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ja, en ogift vuxen person utan bröstarvingar kan testamentera sitt kvarlåtenskap till endast en förälder. Föräldrar har nämligen ingen absolut arvsrätt så som bröstarvingar har, som har rätt att kräva ut laglott.

Du kan själv upprätta ett testamente, det finns diverse forumlär att hitta på internet. Lawline har till exempel här på hemsidan en tjänst där du betalar en summa och på så sätt får ett juridiskt korrekt testamente.

I 10 kap. ärvdabalken stadgas upprättande (och återkallelse) av testamente, (https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1).

Det du bör tänka på när du ska upprätta ett testamente är att det 1) ska vara skriftligt och 2) det krävs två vittnen för att testamentet ska anses giltigt, det här stadgas i 10 kap. 1 § ärvdabalken. Vittnena bör anteckna sin hemvist och yrken samt bekräfta tiden för bevittnandet och övriga omständigheter som kan vara av betydelse, 10 kap. 2 § ärvdabalken.

Vittnena får inte vara under 15 år eller på grund av psykisk störning sakna insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen. Vidare får inte heller testators make, sambo, släktskap eller svågerlag i rakt upp- och nedstigande led eller testators syskon vara vittnen, 10 kap. 4 § ärvdabalken. Det ska alltså vara oberoende vittnen.

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare