Testamente till flickvän

Hej! Jag har varit tillsammans med en Thailändsk kvinna som inte är svensk medborgare eller boende i Sverige under en längre tid, men vi är inte gifta. Jag skulle vilja skriva i mitt testamente så att hon får allt som finns kvar när jag dör, t,ex, lägenhet, bank konton. Jag har en bror som jag inte vill ska få någonting när jag dör utan så att allt går till min flickvän. Är detta möjligt? Eller kommer min bror automatiskt få en del av vad jag lämnar efter mej? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är fullt möjligt att testamentera all din egendom till din flickvän och det spelar ingen roll att din flickvän inte är svensk medborgare. Din bror har i så fall ingen rätt till del av din kvarlåtenskap. Det är endast bröstarvingar som har en ovillkorlig rätt till arv efter sina föräldrar (den s.k. laglotten).

Se bara till att ditt testamente uppfyller alla formkrav. Testamentet ska vara skriftligt och undertecknat av två icke-jäviga vittnen (din flickvän eller närstående till henne kan alltså inte vara vittne). Vittnena måste vara närvarande samtidigt när de bevittnar testamentet. Om du känner dig osäker på hur testamentet ska formuleras så finns det ett flertal mallar för detta att köpa. Du kan även kontakta en jurist som hjälper dig med upprättandet av testamentet.

Om testamentet inte uppfyller formkraven så kommer din bror att ärva dig, förutsatt att det inte finns några bröstarvingar/föräldrar vid liv. Dessa kommer i så fall att ärva före din bror.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare