Testamente till barnbarn

Hej

Jag och min syster kommer vara enda arvingarna kvar efter min farmor går bort, hon är ännu i livet.

Alla hennes barn och min farfar är döda sedan länge.

Vi har dock en kusin som är adopterad av annan familj och farmor har berättat att hon har skrivit testamente där vi alla 3 barnbarn (bortadopterad eller ej) ska få en tredjedel var av arvet, som är hennes önskan.

Jag vet att de personer som är adopterade inte har arvsrätt från den biologiska familjen/släkten men kan farmor skriva ett testamente som inkluderar min kusin ändå med en tredjedel?

Hur ska min syster och jag ställa oss till detta? vi har ingen kontakt med vår kusin.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din farmor har rätt att testamentera bort sin kvarlåtenskap precis som hon vill. Om hennes bröstarvingar (hennes barn) hade varit vid livet, hade hon endast kunnat testamentera bort hälften av deras arvslotter, se 7 kap. 1 § Ärvdabalken (här). Denna regel gäller inte barnbarn. Ni kan därför inte sätta er emot hennes testamente.

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare