Testamente som inskränker en förälders rätt till arv

Är sambo och har två barn. Vi ska gå skilda vägar. Min sambo har låtit skriva ett inbördes testamente till dem var där sönerna ska ärva varandra om någon av dem dör. Innebär det att jag som ena förälder ej kan ärva från barnen, då vi varit sambo?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten att upprätta ett testamente är strikt personlig och kan alltså endast utfärdas av den eller de som vill testamentera kvarlåtenskap, din sambo kan alltså inte skriva ett testamente till sönerna som säger att sönerna ska ärva varandra. Om du menar att det är sönerna som vill ärva varandra är det alltså sönerna själva som får upprätta testamente dem emellan. Är det din sambo och ena sonen som vill ärva varandra och din sambo och andra sonen som vill ärva varandra ska det alltså upprättas ett testamente mellan sambon och vardera son.

Den som fyllt 18 år kan upprätta ett testamente för att förordna om sin kvarlåtenskap. Testamente kan också upprättas av den som fyllt 16 år och vill förordna om egendom som han eller hon själv får råda över enl. 9 kap 1§ Ärvdabalken (1958:637) (ÄB). Förutsatt att sönerna är tillräckligt gamla kan dem alltså upprätta testamente.

Om dina söner har/kommer få barn kommer testamente som inskränker barnets rätt till laglott vara ogiltig i den delen om barnet påkallar jämkning av testamentet enl. 7 kap 3§ ÄB. Om dina söner är gifta/kommer gifta sig kommer testamente som inskränker efterlevande makes rätt enl. 3 kap 1§ 2st ÄB vara ogiltig.

Då du som förälder är i andra arvsklassen kan ett testamente inskränka din eventuella rätt till arv enl. 2 kap 2§ ÄB. Har dina barn skrivit ett testamente av hela kvarlåtenskapen till förmån för någon annan kommer du alltså inte erhålla något arv vid deras bortgång. Att ni var sambo och inte gifta spelar i detta hänseende ingen roll. Även om det inte hade funnit något testamente krävs det att det inte finns någon arvsberättigad i första arvsklassen för att du som förälder i andra arvsklassen ska ha rätt till arv. Första arvsklassen består av efterlevande make, barn och barnbarn enl. 3 kap 1§ och2 kap 1§ ÄB.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare