Testamente sambo

Hej

Min fråga är om en Far i sitt testamente skrivit att en av sönerna ska få en skogsfastighet med ett mindre tillhörande hus. Något år senare innan han dör säljer han skog på rot på denna fastighet plus säljer det mindre huset. Får han verkligen göra på det viset?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga, jag ska försöka besvara den så gott jag kan.

Så som jag förstår din fråga har en person skrivit ett testamente om att hans son ska ärva hans skogsfastighet när han avlider. Han har sedan sålt av vissa delar som ingår i denna fastighet. Din fråga är alltså om detta testamente är bindande för den som skrivit det (testamentatorn), dvs att han inte får frångå sitt egna testamente.

Ett testamente kan utan vidare återkallas detta enligt 10:5 ärvdabalken som du hittar här. En person som har skrivit ett testamente kan alltså hur som helst ändra detta testamente i efterhand, det är inte på något vis bindande för testamentatorn. Han kan helt enkelt riva sönder det om han så vill. Ett testamente är alltså inte bindande för testamentatorn på samma sätt som tex en utfästelse (att någon lovat att ge bort något) om gåva är. En utfästelse om gåva är under vissa omständigheter bindande och där kan givaren ej återkalla sin gåva, men detta gäller alltså inte för en testamentator.

När han istället väljer att sälja den del som han har testamenterat kommer detta ses som att han inte längre önskar att den person som testamentet är ställt till ska ärva just den egendomen. Han är alltså inte förhindrad att sälja saker som han har testamenterat bort. Man faller då istället tillbaka på den lagstadgade arvsordningen som säger att bröstarvingarna (alla barn) ska ärva lika mycket om inget testamente finns.

Hoppas det var svar nog på din fråga!

Eric BrinckRådgivare