Testamente om sekundosuccession

Jag är gift men varken jag eller min man har några barn. Jag har syskon, dessutom har en av mina föräldrar adopterat ett barn, ingen av mina föräldrar lever längre. Just nu finns inget testament så jag antar att alla mina syskon är efterarvingar till mig. Eftersom jag inte har någon relation till min ena förälders adoptivbarn så jag undrar om jag kan skriva ett testament som fastställer mina "helsyskon" som efterarvingar till mig utan att det påverkar att min man ärver mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan skriva ett sådant testamente. Du skriver helt enkelt i testamentet att du vill att din make ska ärva dig med fri förfoganderätt, och vid hans frånfälle ska din kvarlåtenskap tillfalla dina helsyskon (med preciserande uppgifter såsom namn osv.). Ditt adoptivsyskon har ingen absolut rätt till arv, utan sådan har bara bröstarvingar (laglott). Det kallas att förordna om sekundosuccession när ett testamente föreskriver vad som ska hända med kvarlåtenskapen efter att den efterlevande maken avlider.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att upprätta ett sådant testamente genom vår avtalstjänst, se här.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare