Testamente om orubbat bo

Hej,har jag rätt att bo kvar i min mammas lgh.orubbat bo,den dag hon går bort?jag har 2 syskon.Kan hon (vi)skriva ett sånt testamente?

Lawline svarar

Hej!

Termen "orubbat bo" används inte längre i svensk arvsrätt. Det finns olika alternativ att använda istället, beroende på vad din mamma vill åstadkomma. Det är hon som måste upprätta ett testamente, inte ni tillsammans, varför detta är relevant endast om det är hon som vill att du ska bo kvar i lägenheten.

Utan ett testamente delar du och dina syskon lika på arvet, 2:1 ärvdabalken (ÄB). Du har då ingen rätt att få lägenheten i arv, då alla arvingar har rätt till del i samtlig egendom, 23:3 ÄB. Att du ska få lägenheten i arv utan testamente förutsätter därför att dina syskon går med på att du tillskiftas den eller köper ut dem ur den.

Din mamma kan upprätta testament med olika innehåll om hon vill att du ska kunna bo kvar i lägenheten. Det går att välja att testamentera lägenheten till dig som ett legat. Det din mamma måste ta ställning till då är om du ska få lägenheten utöver en tredjedel av arvet eller om den endast ska hamna på din lott så att du och dina syskon ändå får lika mycket i arv. Det senare alternativet innebär att hon i testamentet anger att du och dina syskon ska ärva lika mycket, men att du ska ha rätt att få lägenheten på din lott. I den mån lägenheten är värd mer än 1/3 måste du då köpa ut dina syskon.

Ett annat alternativ är att din mamma anger att du ska ha nyttjanderätt till lägenheten.

Oavsett vilket alternativ som väljs kan problem uppkomma på grund av att dina syskon har rätt till sin laglott. Laglotten utgör 1/6 av arvet för respektive syskon, 7:1 ÄB. Om lägenheten är värd mer än 4/6 av arvet kan den därför inte testamenteras helt till dig utan risk för att dina syskon kräver ut sin laglott, vilket innebär att förordnandet inte står sig helt. Det samma gäller vid förordnandet om nyttjanderätt då bröstarvinges har rätt till sin laglott utan någon typ av belastning, 7:5 ÄB. Om lägenheten är värd mer än 4/6 kommer därför dina syskon kunna motsätta sig förordnandet.

Om din mamma vill upprätta ett testamente och hon önskar hjälp med upprättande så kan hon själv vända sig till vår samarbetspartner Familjens jurist. Tid bokar hon enkelt under lawline.se/boka.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare