Testamente och laglott

Hejsan. Min fråga är att min pappa avled för ett tag sedan och nu har han en ny fru. Han hade en sjukdom och efter att diagnosen blev fastställd så gifte dom sig och skrev testamente, då kom det fram att hon ska sitta i orubbat bo. Kan vi som bröstarvingar inte få ut något arv alls? Varken det gäller försäkringar mm.

Lawline svarar

Hej!

Att maken ärver i orubbat bo betyder att maken ärver tillgångarna med full förfoganderätt. Det här är huvudregeln i 3 kap. 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1) när det inte finns särkullbarn. I det här fallet framkommer dock att det finns särkullbarn.

Som bröstarvingar till din pappa har ni alltid rätt att kräva ut laglott. En laglott är hälften av arvslotten. Det här gäller oavsett testamente. Inom sex månader från att ni tog del av testamentet kan ni påkalla jämkning av testamente som inskränker laglotten, det här står i 7 kap. 3 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1).

Alltså, vid en jämkning av testamentet har ni som bröstarvingar rätt att få ut er laglott trots att det i testamentet står att den nya frun ska sitta i orubbat bo.

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare