Testamente och efterarv

Hej! En kusin till min mamma har dött och hon har testamenterat allt till mig och min bror.

Hon har varit gift, och har inga andra levande släktingar. Mannen dog 1990. Dom har inga barn. Hennes man har syskon och syskonbarn. En bouppteckning gjordes efter hans död.

Hur ska vi fördela arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din mammas kusin fick troligen ta över/ärva hennes mans kvarlåtenskap vid hans bortgång, detta i enighet med 3:1 ÄB (Ärvdabalken). Denna ärvde hon med fri förfoganderätt, vilket innebär att hon exempelvis fick spendera denna som hon ville. Hon fick dock inte testamentera bort kvarlåtenskapen, vilket framgår av 3:2 1st ÄB. Hade hon ärvt kvarlåtenskapen med full äganderätt hade hon dock fått göra vad hon ville med arvet, inklusive testamentera bort det.

Anledningen till att hon ärvde av sin man med just "fri förfoganderätt" och inte "full äganderätt" är på grund av att mannen har arvingar vid liv i andra arvsklassen i form av syskon och syskonbarn, 2:2 ÄB. Dessa har rätt till efterarv, vilket innebär att de ärver av din mammas kusins man efter att din mammas kusin gått bort.

Det faktum att testamentet gäller "allt" gör det dock inte ogiltigt i sig. Däremot ska arvingarna efter din mammas kusins man få ut sitt arv först innan testamentet kan verkställas.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Karolina JivebäckRådgivare