Testamente och bröstarvingar

Min mamma har avlidit. Vi är två bröstarvingar. Den enda förmögenhet hon har är en bostadsrätt. Hon har skrivit i ett testamente att hennes sambo ärver allt hon äger. Gäller det? Och även skrivit att hon ger bort halva lägenheten till sin sambo och att hon äger halva. I ett gåvobrev. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsatt att testamentet är upprättat i enlighet med formkraven i 10 kap. ärvdabalken (här) är det giltigt. En bröstarvinge har dock enligt 7 kap. 3 § ärvdabalken (här) rätt att påkalla jämkning av testamente för att få ut sin laglott. Laglotten utgörs av halva arvslotten.

Eftersom ni är två bröstarvingar utgörs er arvslott av halva kvarlåtenskapen var. Genom att påkalla jämkning av testamente kan ni alltså erhålla en fjärdedel var ur kvarlåtenskapen. Rätten att påkalla jämkning av testamente går dock förlorad om bröstarvingen inte meddelar testamentstagaren om sitt anspråk inom sex månader från att bröstarvingen ifråga tog del av testamentet. Om någon av er vill påkalla jämkning av testamentet, måste det alltså göras inom sex månader.

Bröstarvingar har däremot ingen rätt att påkalla jämkning av gåvobrev som utfärdats medan arvlåtaren ännu var i livet. Ni har således ingen möjlighet att påverka gåvobrevets utfall.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare