Testamente och allmänna arvsfonden

Hej!

Har en fråga kring testamente och inga bröstarvingar. Om det finns ett testamente och inga arvingar tar då arvsfonden hälften av arvet? Någon sa att det var på det viset.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När inga arvingar finns blir allmänna arvsfonden arvinge enligt 5:1 Ärvdabalken (ÄB). Genom testamente kan dock arvsordningen enligt ÄB frångås. Om den avlidne förordnat om sin kvarlåtenskap genom testamente ska detta, för att arvsrätten ska bli gällande, delges allmänna arvsfonden, 14:4 ÄB. Inom sex månader ska allmänna arvsfonden godkänna testamentet eller klandra detta, 14:5 ÄB. Det finns inga specifika regler om att hälften av arvet skulle gå till allmänna arvsfonden.

Vänligen,

Matilda CroneRådgivare