testamente och äktenskapsförord

Hej, Min och jag har varit gifta i snart 10 år och tillsammans ca 20. Vi har bestämt att vi vi vill skriva ett äktenskapsförord och även ett testamente. VI har 2 barn, 14 och 18 år gamla. VI är lite osäkra på hur vi går till väga o vad en rimlig kostnad. Hur många timmar behövs för detta jobb? (ser timpriser på 2-3000 och då börjar det väl springa iväg rätt rejält). Ser även att det finns online hjälp, funkar det både för äktenskapsförord och testamente ? Samma giltighet Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man skriver testamente eller äktenskapsförord behöver man nödvändigtvis inte anlita jurist. Det finns tex mallar på Internet. Men för att säkerställa att allting blir korrekt är min rekommendation att ta hjälp av en familjejurist. Kostnaden beror bland annat på tidsåtgång som i sin tur bland annat beror på hur mycket tillgångar man har.

Men det går att upprätta både testamente och äktenskapsförord själv.

Hur gör man då detta?
Det finns vissa formkrav som jag redogör för nedan för att ett äktenskapsförord eller ett testamente ska vara giltigt.

Äktenskapsförord:
Formkraven för hur man skriver ett äktenskapsförord framgår av 7 kap äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1

Det ska vara skriftligt, undertecknat av bägge makar och slutligen registrerat hos Skatteverket (7 kap 3 §).

Testamente:
Hur ett testamente ska skrivas för att bli giltigt framgår av 10 kap ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1

Det ska vara skriftligt och två personer utöver den som skriver testamentet (testator) ska bevittna detta genom underskrift. Till skillnad från ett äktenskapsförord kan ett testamente inte registreras.

Det är viktigt att poängtera att det inte är vem som helst som får bevittna ett testamente (10 kap 4 §).

Följande personer får inte vara testamentsvittnen:

- person under 15 år
- den som är psykiskt störd och på grund av detta saknar insikt om betydelsen om vittnesbekräftelsen
-make eller sambo till testator
- syskon till testator
- den som är nära besläktad (står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testator)
-den som är förmyndare/god man/förvaltare åt testator
- ledamot av styrelsen för ett bolag, en förening, ett trossamfund eller en stiftelse bevittna ett förordnande till den juridiska person som han eller hon företräder. Förordnande att vara testamentsexekutor medför dock inte hinder att vara vittne (2 st).

Hoppas detta hjälper!

Lycka till!

Fredrik WigghRådgivare