Testamente mellan sambos

Hej! Jag undrar vilka förutsättningar som gäller för att min sambo ska ärva all min kvarlåtenskap, sitta i orubbat bo, äger hus för vilket vi har lån och solidariskt betalningsansvar. jag har inga egna barn, min sambo har två vuxna barn. Jag har en mamma och tre syskon.

Om min sambo dör före mig vill jag att hennes barn ska ärva allt när jag dör.

Vad kan jag göra/hur ska jag göra för att det ska bli så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med har inte sambos arvsrätt. Eftersom du inte har några bröstarvingar ärver föräldrar, dina syskon ärver avliden förälders lott, 2 kap. 2 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K2P2S1). Din mamma och syskon har dock inte absolut arvsrätt utan den kan testamenteras bort. Vill du att din sambo ska ärva all din kvarlåtenskap måste du alltså testamentera din kvarlåtenskap till din sambo.

I 10 kap. ärvdabalken ser du formkraven för ett giltigt testamente (https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1). Om du är intresserad av att upprätta ett testamente erbjuder Lawline i samarbete med Avtal24 ett juridiskt korrekt testamente anpassat till dina behov för ett förmånligt pris.

I det fall din sambo avlider före dig och du vill att sambons barn ska ärva din kvarlåtenskap, måste du upprätta ett testamente där det framkommer att barnen vid sambons bortgång ska ärva din kvarlåtenskap.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare