Testamente med villkor om enskild egendom

Hej

Vår mor har skrivit att kvarlåtenskapen efter henne skall vara enskild egendom. Behöver vi arvingar göra något I våra respective äktenskap för att egendomen skall vara enskild?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga gäller makars egendomsförhållanden, så går svaret att hitta i Äktenskapsbalken (ÄktB). Den lagen kan du hitta https://lagen.nu/1987:230.

Enligt ÄktB 7:1 är all egendom som tillhör en make giftorättsgods om den inte är att anse som egendom enligt vissa villkor. Dessa villkor listas i ÄktB 7:2 och enligt punkt 3-4 ska egendom som erhålls genom arv eller testamente ses som enskild egendom om villkor om detta finns i ett testamente.

Eftersom din mor har angivit att kvarlåtenskapen efter henne ska vara enskild egendom, så kommer det ni i framtiden ärver av henne utgöra enskild egendom. Villkoret i testamentet är tillräckligt för att detta ska anses gällande och ni som arvingar behöver inte göra något för att det ska vara giltigt inom era äktenskap.

För att undvika eventuell osäkerhet eller konflikt i framtiden angående detta, så rekommenderar jag er att spara testamente eller kopior av det för att ha ett tydligt bevis på att ert arv efter er mor är enskild egendom.

Jag hoppas att du med detta har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare