Testamente med efterarv

Min mamma gick bort 2009, hon var sambo sedan 10 år tillbaka med en man (som inte har några egna barn) Mamma hade inte så mycket egna tillgångar och vid hennes bortgång skrevs ett testamente att vi (3 barn) skulle få ärva hennes man istället. testamentet bevittnades av min systers man och en vän till honom. Är detta testamentet giltigt? Mannen har träffat en ny kvinna. vad händer om han flyttar ihop med denna kvinna? Vad behöver vi göra för att säkerställa vårt arv från vår mamma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline! Jag har kunnat utläsa två alternativa tolkningar av din fråga; antingen att det var din mor som upprättade testamentet eller att din mors sambo upprättade det efter att din mor gått bort.

Vad gäller giltigheten av testamentet framstår det som formenligt. Enligt 10 kap. 1§ ärvdabalken ska ett testamente upprättas skriftligen med två vittnen och både testatorn och vittnena ska skriva på testamentet. Eftersom inget av vittnena står i rakt upp- eller nedstigande led till testatorn, är make eller svåger eller syskon, eller är själv testamentstagare skulle jag säga att testamentet är fullt giltigt.

Om det var din mor som upprättade testamentet innebär det att hennes sambo erhöll egendomen med fri förfoganderätt och kan alltså disponera över egendomen som han vill under sin livstid, men är bunden av att ni har rätt till efterarv när han går bort. Det innebär att han inte kan testamentera bort den andelen ni har rätt till och att den egendomen inte heller skulle ingå i en potentiell bodelning med hans nya kvinna. Ert efterarv kommer då brytas ut innan resten av hans kvarlåtenskap fördelas.

Om det är så att det inte fanns några tillgångar att ärva efter er mor och att hennes sambo då istället upprättade ett testamente som skulle ge er rätt till del i hans kvarlåtenskap, finns det tyvärr inget ni kan göra för att säkra er rätt till arv efter mannen. Han förfogar fritt över sin egendom och kan välja att återkalla eller upprätta ett nytt testamente.

Matilda HellströmRådgivare